• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Aristarchus Project: Διδάσκοντας το Hλιακό σύστημα με το Human Orrery (Ανθρώπινo Πλανητάριο)

Στόχος

Στόχος μας ήταν να συνδυάσουμε τη διερευνητική μάθηση και γενικά την προσέγγιση STEAM με την ενσώματη μάθηση αξιοποιώντας το Human Orrery. Θέλαμε οι μαθητές μας μέσω της κίνησης του σώματος τους στο Human Orrery να κατανοήσουν έννοιες του Ηλιακού Συστήματος (στοιχεία Ηλιακού συστήματος, θέση και κίνηση πλανητών στο Ηλιακό Σύστημα). Δηλαδή,
(α) να εντοπίσουν σχέσεις μεταξύ των στοιχείων του Ηλιακού Συστήματος  (κριτική σκέψη) και (β) να δημιουργήσουν ένα μοντέλο αναπαράστασης του ηλιακού συστήματος (δημιουργική σκέψη).

Πορεία Εργασίας

1. Προβληματισμός: Ο εκπαιδευτικός με στόχο την πρόκληση ενδιαφέροντος των μαθητών του και ανάδυση των προϋπάρχουσων γνώσεων τους τους κάλεσε να συμπληρώσουν το διάλογο μεταξύ στοιχείων του Ηλιακού Συστήματος όπως φαίνεται πιο κάτω και να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τα στοιχεία που απεικονίζονται και τι ξέρουν για αυτά. Επίσης, κλήθηκαν να σχεδιάσουν το Ηλιακό Σύστημα όπως το φαντάζονται.

(TEACH-O-LOGY RESOURCES. (2022). Earth, Sun & Moon Comic Strip. Available https://www.teacherspayteachers.com/Product/Friday-Freebie-3-Earth-Sun-Moon-Comic-Strip-6940935 )

2. Σχεδιασμός Human Orrery στην αυλή του σχολείου μας από όλους τους μαθητές που συμμετείχαν στο project: Χρησιμοποιήσαμε κιμωλίες για το περίγραμμα, μπογιές στα χρώματα των πλανητών και το Human Orrery που αποτέλεσε τη βάση μας για το σχεδίασμα.

 

3. Διερεύνηση στοιχείων του Ηλιακού Συστήματος στο Human Orrery (γνωριμία με το Human Orrery)

Ελεύθερη εξερεύνηση - Κλήθηκαν οι μαθητές περπατώντας στο Human Orrery να ονομάσουν αυτά που εντοπίζουν («φανερά» στοιχεία») και να πουν τι ξέρουν για αυτά.

 

Καθοδηγούμενη διερεύνηση – (α) Οι μαθητές άκουγαν το όνομα ενός ουράνιου σώματος και καλούνταν να το δείξουν στο Human Orrery ή να περπατήσουν στην τροχιά του (γήινοι πλανήτες, ζώνη αστεροειδών, κομήτης, ήλιος). (β) Οι μαθητές κλήθηκαν να πουν ποια ουράνια σώματα ξέρουν και δεν υπάρχουν στο Human Orrery. Ακολούθως να δείξουν πού πιθανόν να βρίσκονταν (γιγάντιοι πλανήτες, μετεωρίτης, νάνοι πλανήτες). (γ) Οι μαθητές κλήθηκαν κάνουν παρατηρήσεις για τις διάφορες τροχιές και για την τροχιά του κομήτη.

 

Εξάσκηση – Παιχνίδι – Στο χώρο υπήρχαν φάκελοι με παζλ τα ονόματα των ουράνιων σωμάτων (αναγραμματισμός). Οι μαθητές καλούνταν μόλις σταματούσε η μουσική να πάρουν ένα φάκελο, να φτιάξουν το παζλ τοποθετώντας το στη ζώνη που φορούν και να σταθούν στο σημείο που βρίσκεται το ουράνιο σώμα που κρατούν στο Human Orrery.

  

 

Αξιολόγηση με εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας-Εξετάζει τι έμαθαν οι μαθητές για το Ηλιακό Σύστημα με βάση το Human Orrery (https://mtvrs.io/SorrowfulIdenticalIberianchiffchaff)

    

4. Μελέτη της κίνησης των πλανητών του Ηλιακού Συστήματος -  Γιορτάζουμε τα γενέθλιά μας: Αρχικά οι μαθητές κλήθηκαν ανά ομάδα να σταθούν στην τροχιά της Γης σύμφωνα με το μήνα που έχουν γεννηθεί (η εκπαιδευτικός βοήθησε τους μαθητές να σταθούν στο σωστό σημείο) και να κινηθούν στην τροχιά της Γης. Ακολούθως τους ζητήθηκε να μετρήσουν πόσα βήματα πρέπει να κάνουν για να ξαναβρεθούν στην ίδια θέση και τι σημαίνει αυτό. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες: Ερμής, Αφροδίτη, Γη και Άρης. Το ένα μέλος της κάθε ομάδας έπαιρνε θέση στο Human Orrery και τα άλλα μέλη ήταν υπεύθυνα να κρατούν το ρυθμό, να μαζεύουν κεράκια μόλις το μέλος τους στο Human Orrery έφτανε στο σημείο που ξεκίνησε και να καταγράφουν τις μετρήσεις τους. Οι μαθητές σύγκριναν τις απαντήσεις τους και κατέληξαν σε συμπεράσματα.

 

5. Μελέτη της κίνησης της γης – Μέρα και νύχτα: Αρχικά, οι μαθητές κλήθηκαν να σχεδιάσουν τη μέρα και τη νύχτα. Έπειτα κλήθηκαν να δείξουν στο Human Orrery στην τροχιά της Γης πότε είναι μέρα και πότε νύχτα. Τέλος, κινήθηκαν στην τροχιά της Γης και της Αφροδίτης διάφορες ομάδες παιδιών με στόχο να βρουν πότε μπορούν να δουν την Αφροδίτη από τη Γη.

                       Πριν το μάθημα                                                            Μετά το μάθημα

                            

                                  Πρωί                                                           Νύχτα                                      

 

6. Κατασκευή μοντέλου αναπαράστασης του Ηλιακού Συστήματος: Δόθηκαν στους μαθητές μια πολυστερίνη σε σχήμα ημισφαίριου και 8 πολυστερίνες σε σχήμα σφαίρας διαφόρων μεγεθών. Κλήθηκαν να αποφασίσουν ποια σφαίρα θα αναπαριστά το κάθε στοιχείο του Ηλιακού Συστήματος που έμαθαν.